Kunnen kinderen zonder melk?

Gepubliceerd op 4 april 2021 om 19:00

Melk is goed voor elk is een algemene gedachte die nog altijd heerst, maar is dat wel zo? In het geval van onze eigen dochter Demi was dat zeker niet zo, want ze bleek een koemelkallergie te hebben en dat heeft ons wel in een bepaalde richting geduwd waardoor we op onderzoek zijn uitgegaan. Al snel kwamen we termen tegen als "melk is voor kalfjes", dat maakte ons natuurlijk alleen maar nieuwsgieriger. Want ook wij zijn beide opgegroeid met het idee melk nodig te hebben.

Melk is in de ogen van veel mensen nodig voor calcium en het klopt ook echt dat calcium echt heel erg belangrijk is, alleen of melk de beste bron is?

Om te beginnen is het zo dat een koe zelf geen calcium aanmaakt. De koe haalt de calcium uit..... jawel, planten en die planten hebben het weer uit de bodem. Veel mensen denken namelijk dat de koe zelf calcium aanmaakt  en dat klopt dus niet. Er zijn heel veel redenen waarom melk niet zo gezond is voor ons, we noemen er hieronder 2 belangrijke die relatie hebben met kinderen.

Puistjes en acne

Melk bevat groeihormonen, waaronder IGF-1.  IGF-1 blijkt de talgproductie en ontstekingsgevoeligheid van de huid te vergroten, onderzoekers zien een sterk verband tussen de hoeveelheid IGF-1 in het lichaam en acne. Vooral pubers hebben natuurlijk meer te maken met puitjes en acne, iets waar ze vaak heel graag vanaf willen. Mocht er dierlijk zuivel gebruikt worden, is het zeker het proberen waard om hiermee te stoppen.

Hoe zit het dan met calcium?

Waar ik al mee begon, calcium is gewoon een belangrijk mineraal zeker voor kinderen in de groei. Het probleem van melk is alleen dat het doorgaans geen calcium bevat in de verhouding die ons lichaam kan opnemen. Dat zit zo: het fosfor gehalte in melk is hoger dan het calcium gehalte, maar voor een goede opname is de verhouding 1:1 nodig. Het menselijk lichaam is een fantastisch mechanisme, waardoor het zelf die verhouding gaat kweken. Het gevolg? De kans is best groot dat er calcium aan het lichaam onttrokken wordt om de juiste opname in stand te houden. 

De verhouding calcium/fosfor is niet de enige reden waarom melk geen optimale bron is om aan je calciumbehoefte te komen. De calcium in melk is namelijk gebonden aan caseïne, wat het moeilijk verteerbaar maakt en zorgt dat calcium moeilijk opneembaar is. 

Hoe komt mijn kind dan aan de benodigde calcium?

Ik schreef in de blog "is veganisme gezond voor kinderen?" al over calcium en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden per leeftijdscategorie. 
Plantaardige zuivel verrijkt met calcium is een bron voor kinderen, maar ook producten als donkergroene bladgroenten zoals boerenkool, paksoi, broccoli e.d., gedroogde vijgen, amandelen, tofu en chiazaad zitten hoog in calcium.

Het is zelfs zo dat calcium uit groene bladgroenten 2 keer zo goed opneembaar is als uit melk, maar het mooie is dat het nog veel meer gezonde stoffen levert. Nu is groente zeker voor kleine kinderen soms echt wel een probleem, maar je kunt de groente dan "verstoppen" in bijvoorbeeld soep of een smoothie e.d.

Conclusie

We begonnen met de vraag of kinderen zonder melk kunnen en het antwoord daarop is dus eigenlijk, ja dat kunnen ze! Er zijn betere bronnen voor calcium dan melk.

 

Auteur: Trientje Blenkers-Klein, orthomoleculair voedingsdeskundige


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.